دسته‌بندی نشده

تاریخچه ی ابزار-قسمت سوم

تصویر قرون وسطی

از پایان عصر آهن تا قرون‌وسطی و بعدازآن، تحول بزرگی درزمینهٔ ی ساخت ابزار انجام نگرفت. در این سده‌ها ابزارهای ساخته‌شده در عصر فلزات به‌مرور توسط صنعت گران اصلاح و کارآمد شدند.همچنین سبک‌ها و فرهنگ‌های مختلفی در ساخت و استفاده از ابزارآلات در تمدن‌ها و کشورهای مختلف پدید آمد. در این زمان کماکان کارهای فنی و صنعتی به دست استادکاران و شاگردانشان انجام می‌شد و نشانی از کار گروهی و تولید انبوه در این زمینه دیده نمی‌شود.رنسانس فکری و مذهبی در اروپا، به وجود آمدن و بالیدن کشورهای جدید با حکومت‌های قوی و متمرکز و به وجود آمدن کشتی‌ها و ناوگان حمل‌ونقل تجارت دریایی باعث شد که دانشمندان و متفکران متوجه نیازهای جدید و به‌تبع آن دست‌اندرکار اختراعات جدید شوند. به وجود آمدن کارخانه‌ها و پیدا شدن مفاهیمی چون تقسیم‌کار و خط تولید از علائم دوران جدیدی بود که بعدها متفکرین و مورخینی چون فریدریش انگلس، آرنولد تویین بی و لویی بلانکی به آن نام “ انقلاب صنعتی” دادند. این دوران و تحولات علمی و صنعتی آن چهره‌ی دنیا را دگرگون و آن را به‌سوی دوران جدید که دوران پیشرفت‌های شگرف علمی و فکری، به وجود آمدن علوم جدیدی همچون اقتصاد و جامعه‌شناسی و ارتقاء قابل‌توجه علوم و فنون قدیمی‌تری چون کشاورزی، پزشکی، فیزیک و شیمی و همچنین پیدایش و رشد پدیده‌ی سرمایه‌داری جهانی ست هدایت کرد.

انقلاب صنعتی، خود حاصل و دنباله‌ی انقلاب کشاورزی در اواسط قرن هجدهم بود. البته انقلاب کشاورزی قرن هجدهم با انقلاب کشاورزی اول که مربوط به حدود ده هزار سال پیش است و در قسمت قبل به آن پرداختیم فرق دارد.

آنچه ما انقلاب کشاورزی می‌نامیم، درواقع پیشرفتی غیرخطی و یر متمرکز است که طی دهه‌های متمادی در جای‌جای کره‌ی زمین اتفاق افتاده است، نه تغییر بزرگ و خلق‌الساعه توسط یک یا چند تن از افراد مشخص.

داستان کشف، کشت و اعمال تغییرات ژنتیک دردانه‌های خوراکی، داستانی بسیار جذاب و طولانی ست که خود مستلزم تحقیقات و مطالعات مفصل تاریخی جداگانه‌ای ست. در اینجا قصد ما بررسی مختصر تحولاتی ست که در اوایل قرن هجدهم و به‌خصوص در انگلستان اتفاق افتاده است. این تحولات یکی از مهم‌ترین دلایل مادی به وجود آورنده‌ی انقلاب صنعتی است.

تصویر
تصویر

انگلستان در اواخر قرن هفدهم، امپراتوری نوپایی بود که به‌عنوان تنها دارنده‌ی نیروی دریایی قوی در جهان، دائماً در حال گسترش متصرفات خود بود. این گسترش به معنای ازدیاد جمعیت و فواصل بین محل‌های زندگی آحاد این جمعیت و در کل به معنای به وجود آمدن نیازهای جدیدتر بود. مهم‌ترین این نیازها، تأمین غذای این جمعیت رو به افزایش بود.

کوشش برای تولید غذای بیشتر و بالا بردن بازدهی کشاورزی، در انگلستان از دو طریق انجام شد. اول، تغییر قوانین مالکیت زمین بود که باعث تمرکز مالکان بر تولید و سود بیشتر و به‌تبع آن افزایش نیروی کار شاغل بر زمین‌های کشاورزی بود. دومین عامل مهم، تغییر نحوه‌ی کشت سالیانه‌ی زمین‌ها و اصلاح و بهبود دوره‌های زمانی کاشت محصولات مختلف بود. نیمه‌ی اول قرن هجدهم شاهد ابداعات فراوان درزمینه ی ابزار تخصصی کشاورزی و هم‌چنین تغییر در خواص غذایی و فرم کشت محصولات کشاورزی ست که به نام افراد معروفی چون چارلز تاونشند و جتروتال گره‌خورده است. این ابداعات و تغییرات طی نیم‌قرن بعد به افزایش نوددرصدی تولیدات کشاورزی منجر شد. تولید و ذخیره‌ی بیشتر مواد غذایی، در کنار پیشرفت‌های پزشکی، باعث کاهش چشمگیر مرگ‌ومیر و افزایش جمعیت شد.

تصویر

به‌طوری‌که از ۱۷۰۰ میلادی طی یک قرن، جمعیت انگلستان و ولز از پنج و نیم میلیون نفر به نه میلیون نفر رسید. این ازدیاد جمعیت، در عین این‌که خود معلول پیشرفت‌های چشمگیر در کشاورزی، پزشکی، حمل‌ونقل و همچنین تولید و ازدیاد سرمایه و جهانی‌شدن آن بود، نیازهای جدیدی را هم به وجود آورد. رساندن غذا و باقی مایحتاج به این جمعیت و البته تجارت با دیگر ممالک و گسترش مستعمرات نیازمند پیشرفت در وسایل حمل‌ونقل بود. یافتن سوخت و منابع جدید انرژی و تلاش برای ساخت ماشین‌هایی که این منابع انرژی نویافته را به حرکت تبدیل کنند، در کنار پیشرفت روزافزون صنعت نساجی و پارچه‌بافی که صنعت و تجارت اصلی انگلستان بود، نشانه‌های آغاز عصر مهمی ست که حدوداً از اواسط قرن هجدهم آغازشده و تا اواسط قرن نوزدهم ادامه می‌یابد. این دوران را انقلاب صنعتی اول نامیده‌اند. انقلاب صنعتی از انگلستان به‌مثابه قدرتمندترین امپراتوری آن روزگار در اروپا آغاز شد و سپس از طریق تجارت و مهاجرت نخبگان علمی و صنعتی به دیگر ممالک اروپایی همچون فرانسه راه پیدا کرد.

اروپا و باقی جهان در ابتدای قرن هجدهم در آستانه‌ی یک تحول بزرگ قرار داشتند. در این زمان اروپا مانند هر بخش دیگر جهان جامعه‌ای روستایی بود. حدود سه‌چهارم مردم آن در کشتزارها و مزارع کار وزندگی می‌کردند. حتی در کشورهای بیشتر شهری شده‌ای مانند انگلستان و فرانسه، از میان جمعیت چندمیلیونی‌شان تنها چند صد هزار نفر در شهرهای بزرگ و پر جنب‌وجوشی مانند لندن و پاریس زندگی می‌کردند و باقی مردم ساکن روستاها بودند. صنعت و دایره‌ی افراد شاغل در آن هنوز بسیار کوچک بود و کمتر از پنج درصد جمعیت اروپا را دربرمی گرفت. بیشتر این صنعت وابسته به کشاورزی و تولیدات آن نظیر پشم خام و پنبه بود که به ساخت پارچه منتهی می‌شد. ابزارها و چند ماشین ابتدائی و ساده‌ی موجود به‌طور عمده از چوب ساخته می‌شد و استفاده از فلز تنها به قطعات اصلی ماشین‌ها و ساخت سلاح‌های جنگی محدود بود. بیشتر محصولات کشورهای اروپایی دست‌ساز بود و نیروی اصلی برای به کار انداختن این ماشین‌ها و ابزار ابتدایی را عضله‌ی انسان تأمین می‌کرد. برای تأمین نیروی عضلانی بیشتر، از حیوانات چهارپا هم برای کارهایی نظیر کشیدن گاوآهن و گاری و چرخاندن چرخ آسیا جهت خرد کردن غلات استفاده می‌شد.

معرفی یک ابزار کارآمد: اره‌ی مدور

یکی دیگر از نوآوری‌های صورت گرفته در خصوص طراحی و ساخت اره، مربوط به اره‌های مدور بوده که فرآیند برش را با استفاده از یک دیسک فلزی انجام می‌دهند. اولین کسی که نامش به اختراع این اره‌ها گره‌خورده، ساموئل مزلر انگلیسی است که در سال ۱۷۷۷ اختراع خود را ثبت کرد.

سه دهه بعد و در سال ۱۸۱۳ میلادی، اولین اره‌ی دایره‌ای قابل‌استفاده در کارخانه‌ی چوب‌بری توسط خانمی آمریکایی به نام تابیتا بابیت اختراع شد. تا قبل از آن اره‌ها فقط در یک‌جهت می‌بریدند و فرآیند برش یک کار طاقت‌فرسا و پرزحمت بود. این اختراع زحمت کارگران را بسیار کاهش داد و به‌سرعت به ابزار موردعلاقه‌ی فعالان صنعت چوب تبدیل شد. این اره‌ی گرد، پدر اره‌های مدور امروزی و همچنین سنگ فرزهایی ست که با عملکردی شبیه به اره‌ی گرد موتوری، کار برش انواع اجسام سخت ازجمله لوازم بسیار پرکاربرد و ضروری به شمار می‌روند.

اره‌ی فارسی بر:

ازجمله ابزارهای بسیار پرکاربرد امروزی که در نجاری و برش انواع قرنیز و قطعات ساختمانی به کار می‌رود و بر اساس طرح اره‌ی مدور ساخته‌شده‌اند می‌توان به اره‌ی فارسی بر اشاره کرد.

در کارهای صنایع چوب، به‌طورکلی برش ۴۵ درجه را فارسی می‌گویند و چون این اره بیشتر دربرش های زاویه‌دار استفاده می‌شود نام آن را اره‌ی فارسی بر گذاشته‌اند. بازو و میله‌های اره‌ی فارسی بر نسبت به صفحه‌ی زیر دستگاه در جهت افقی تغییر زاویه می‌دهند. این عمل به‌وسیله‌ی اهرم یا دکمه‌ای که در زیر صفحه‌ی اره نصب‌شده است انجام می‌شود. با استفاده از اهرم تنظیم می‌توان تیغه‌ی اره را روی زوایای موردنیاز تنظیم کرد و چوب را در زوایای مختلف برش داد. در بعضی از اره‌های فارسی بر برای محکم کردن قطعه‌ی کار روی صفحه‌ی اره از گیره‌های مخصوصی استفاده می‌شود. فارسی برها در سه نوع اصلی ثابت، کشویی و کشویی دوطرفه مورداستفاده قرار می‌گیرند که هر سه یک تیغ اره دارند که برای برش‌هایی با زوایای گوناگون حول یک محور می‌چرخند.

معرفی یک محصول:

اره‌ی فارسی بر کشویی ۱۸۰۰ وات کراون. CT15233

شرکت کراون در سال ۱۹۸۳ میلادی در چین تأسیس‌شده و در زمینه‌ی ابزارآلات برقی خصوصاً ابزارآلات نجاری و باغبانی، تخریب، جوشکاری و آهنگری از معتبرترین شرکت‌ها به شمار می‌رود.

جای عکس

مشخصات فنی:

قابلیت کشویی: دارد

کیسه‌ی براده: دارد

منبع تغذیه: برق

ولتاژ کاری: ۲۲۰ ولت

توان مصرفی: ۱۸۰۰ وات

گارانتی: یک‌ساله

ابعاد: ۴۴×۵۵/۵×۸۷/۵ سانتی‌متر

سرعت گردش آزاد: ۵۵۰۰ دور در دقیقه

وزن: ۲۱ کیلوگرم

کیف حمل: ندارد

نمایشگر لیزری خط برش: ندارد

دیمر کنترل سرعت: ندارد

وسایل همراه: دفترچه‌ی راهنما – گیره‌ی ثابت‌کننده‌ی قطعه کار – آچار آلن – کیسه‌ی براده.

منابع:

تاریخ تمدن. ویل و آریل دورانت

تاریخ انقلاب صنعتی. جیمز کوریک

نامه‌های پدری به دخترش. جواهر لعل نهرو

ویکی‌پدیا

این مقاله در واحد تولید محتوای پیچار تهیه و تدوین گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =