دسته‌بندی نشده

آیا کسب و کار شما برای بحران بعدی آماده است؟

نوشته شده توسط Julie Linn Teigland

Area Managing Partner, Europe, Middle East, India and Africa, EY

تصویر
  • جهان در حال تجربه یک تلاطم اقتصادی، اجتماعی و ژئوپلیتیکی به طور طولانی مدت است .
  • سردمداران کسب و کار چاره ای ندارند ، جز اینکه بیاموزند چگونه در محیط غیرقابل پیش بینی امروز ، به صورت موثر تری عمل کنند .
  • برای مواجهه با دنیای نامطمئنی که در آن زندگی میکنیم ، کسب‌وکارها باید “بزرگ” فکر کنند و استراتژی‌هایی را برای رشد توسعه دهند ، که هدف‌محور باشد و بر روی ایجاد یک ارزش بلندمدت متمرکز باشد، نه فقط سود کوتاه‌مدت.

در سه سال گذشته، اقتصاد جهانی در نتیجه زنجیره ای از شوک های متوالی ، از جمله : همه‌گیری کووید-19 تا افزایش تورم و  همینطور شروع جنگ در اوکراین ، تغییر شکل پیدا کرده است. همچنین سرعت تغییرات اقلیمی نیز شتاب بیشتری گرفته  و از این رو ، رویدادهای شدید آب و هوایی رخ میدهد که متاسفانه جان انسان‌ها را می‌گیرد و خسارت‌های اقتصادی سنگینی به بار می‌آورد.

جهان در حال تجربه طولانی‌مدت تلاطم اقتصادی، اجتماعی و ژئوپلیتیکی است که عدم اطمینان و نوسانات اقتصادی را به بالاترین سطح خود در دهه‌های اخیر رسانده . برای صاحبان کسب و کار، این به معنای رویارویی مداوم با چالش های جدید و متفاوت از گذشته است.

رهبران کسب و کار با عدم قطعیت روبرو هستند

یک چیز واضح است، ما به حالت عادی قبلی باز نخواهیم گشت. رهبران کسب و کار چاره ای ندارند جز اینکه بیاموزند ، چگونه در محیط غیرقابل پیش بینی امروزی به طور موثر تری عمل کنند.

رهبران کسب‌وکار موفق ، اکنون بیش از هر زمان دیگری متوجه شده‌اند که کسب‌وکارها مسئولیت بیشتری برای ایفای نقش موثر در مقابله با بزرگترین مشکل کره زمین دارند. این به معنای رویارویی با واقعیت دنیای نامطمئن ما، اطمینان از انعطاف‌پذیری بالا ، تفکر بزرگ و توسعه استراتژی‌های رشدی است که هدف‌محور باشد و همچنین تمرکز آن بر خلق ارزش بلندمدت متمرکز باشد، نه فقط سود کوتاه‌مدت.

برخی از اقداماتی که رهبران کسب و کار می توانند در حال حاضر برای آماده شدن برای آینده انجام دهند چیست؟

 

  1. ایجاد اعتماد در مشتریان

اعتماد آن چیزی است که به هر کسب و کاری اجازه فعالیت می دهد – مردم به طور طبیعی می خواهند به شرکت هایی که از آنها خرید می کنند، برای آنها کار می کنند و یا کمپانی هایی که در آنها سرمایه گذاری می کنند،  اعتماد داشته باشند. کسب و کارها باید بدانند که یکی از اجزای مهم اعتماد، انجام کار درست است. نظرسنجی سازمان اعتماد سنجی ادلمن در سال 2020  نشان داد که 80% از مردم انتظار دارند که برندها “مشکلات جامعه را حل کنند”.

کسب‌وکارها برای موفقیت در ایجاد اعتماد باید دقیقاً آنچه را که در این زمینه انجام می‌دهند به طور موثر  با مشتریان خود در میان بگذارند. اینجاست که گزارش‌گیری شرکتی وارد می‌شود. گزارش‌دهی – در معیارهای مالی و غیر مالی – برای کمک به کسب‌وکارها در تعیین اهداف، نظارت بر پیشرفت شان و درک بهتر از عواملی که برای کسب‌وکارشان ارزش ایجاد می‌کند ، (از جمله افراد، دارایی‌های فکری و ابزارهای فن‌آوری) بسیار حائز اهمیت و همینطور گرانبهاست است. . در نهایت، گزارش‌دهی شفافیت حیاتی ای را فراهم می‌کند که هم اعتماد ذینفعان را ایجاد می‌کند و هم آن ها را به یک کسب‌وکار و استراتژی آن جذب میکند.

 

تصویر نمودار
  1. پایداری مبتنی بر ارزش در کسب و کار خود تعبیه کنید

توسعه پایدار بدون شک بزرگترین فرصت رشدی است که برای  کسب و کار ها امروزه وجود دارد. به ویژه، گذار به اقتصاد کم کربن فرصت های هیجان انگیزی را برای کسب و کارها فراهم می کند تا در زمینه هایی مانند نوآوری سبز، فناوری پاک و انرژی های تجدیدپذیر درآمد کسب کنند .

نظرسنجی اخیر (EY) که از تعداد 500 شرکت جمع آوری شد ، نشان داد که تقریباً 70٪ آنها بازده مالی بالاتری از حد انتظار خود را از ابتکارات در زمینه  تغییرات اقلیمی به دست آورده اند. رهبر سبز بودن فرصت‌های هیجان‌انگیزی را به ارمغان می‌آورد و کسب‌وکارها باید با در نظر گرفتن آن به‌عنوان منبعی از ارزش – نه هزینه ، از طرح های تجاری برای توسعه پایدار استقبال کنند .

  1. بازنگری در تجارت و زنجیره تامین

از زمان شروع همه‌گیری کووید-19، اختلال در زنجیره تامین یکی از موضوع های قابل توجه در چشم‌انداز پیش روی کسب‌وکار ها بوده است. این موضوع اخیراً با جنگ در اوکراین شدت گرفته و در نتیجه آن زنجیره تامین کالاهایی مانند ، مواد غذایی، منسوجات، قطعات خودرو و نیمه هادی ها و سایر محصولات را مختل کرده است. بر همین اساس کسب‌وکارها برای ایجاد انعطاف‌پذیری، باید اصول مدل‌های عرضه خود را کاملاً بازنگری کنند. این به معنای کاهش اتکا به جغرافیاهای تک منبعی، خودکارسازی فرآیندها تا آنجا که ممکن است و استفاده از فناوری ابری برای ارتقای سادگی و شفافیت در سراسر زنجیره تامین میباشد .

با توجه به اینکه مصرف کنندگان خواستار شفافیت بیشتر در مورد منشأ کالاها و خدمات هستند، ضروری است که اعتبار اشخاص تامین کننده در توسعه پایدار از قبل ارزیابی و به طور مداوم نظارت شود.

  1. سرمایه گذاری در فناوری را متوقف نکنید

همانطور که همه‌گیری جهانی ثابت کرد ، فناوری یک عامل مهم برای چابکی و انعطاف‌پذیری در برابر بحران است. به لطف فناوری، میلیون ها نفر توانستند با خیال راحت از خانه کار کنند و کالاها و خدمات را بدون خروج از خانه خریداری کنند. در آینده، فناوری‌های نوظهوری مانند هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده‌ها، اینترنت اشیاء و واقعیت مجازی جزء لاینفک بقای کسب‌وکار ها خواهند بود.

  1. افراد را در مرکز تجارت قرار دهید

برای تقریبا هر کسب‌وکاری، چه در زمان‌های خوب و چه در زمان های بد، انسان ها محرک حیاتی رشد و توسعه  هستند. جنگ فعلی بین استعداد ها به خوبی نشان دهنده این است که افراد چقدر در تجارت ها مهم هستند. در پاسخ، رهبران می بایست افراد را در مرکز استراتژی های تجاری خود قرار دهند و بر موضوعاتی مانند تنوع ؛ برابری و دربر داری ؛ ارتقاء مهارت ؛ برنامه ریزی برای نیروی کار؛ جذب و نگهداری از استعداد ها ؛  مدیریت عملکرد و پاداش تمرکز داشته باشند.

چابکی و نوآوری به کسب‌وکارها برای سازگار شدن با تغییرات قدرت می‌دهد، بنابراین رهبران باید به دنبال پرورش روحیه کارآفرینی در نیروی کار خود باشند. این بدان معناست که به افراد خود کمک  کنند تا ریسک های حساب شده را بپذیرند و محیطی ایجاد کنند که در آن تمایل به شکست عنصری اساسی برای موفقیت باشد.

بعد از این چه باید کرد؟

هیچ کس نمی داند که بحران بعدی چه زمانی رخ میدهد یا دقیقاً چه کسانی را و چگونه تحت تأثیر قرار خواهد داد. اما یک چیز که می توانیم از آن مطمئن باشیم این است که دیر یا زود ، به سراغمان خواهد آمد. این بدان معناست که کسب‌وکارها باید هر کاری که می‌توانند انجام دهند تا در برابر عدم قطعیت و نوسانات مداوم، آماده باشند.

تصویر

تعریف موفقیت در حال تغییر است. رشد باید پایدار باشد ؛ باید ارزشی ارائه دهد که به نفع همه ذینفعان – کارمندان ، سهامداران و جامعه گسترده تر ما باشد. این زمان جایی است که مدیر عامل ها و سایر رهبران باید در آن مکث کنند، یک گام به عقب بردارند و نقطه و هدف کسب و کار را دوباره ارزیابی کنند. این هدف باید به تأثیر مثبت در جهان گسترده تر کمک کند .

کسب‌وکارها با بهره‌گیری از قدرت هدف گذاری و همسو کردن استراتژی‌های خود با آینده‌ای پایدارتر که بر خلق ارزش بلندمدت متمرکز است ، می‌توانند مسیری را برای رشد ، حتی در سخت‌ترین و آشفته‌ترین زمان‌ها ترسیم کنند.

این مقاله در واحد تولید محتوای پیچار تهیه و تدوین گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 3 =