دسته‌بندی نشده

تاریخچه ی ابزار-قسمت پنجم

تصویر لویی چهاردهم

با توجه به تاریخچه ی ابزار در قسمت های قبلی، زادگاه انقلاب صنعتی انگلستان قرن هجدهم بود. سایر کشورهای اروپایی، مانند فرانسه‌ی قدرتمند شده در عصر لویی چهاردهم یا هلند هم از بسیاری از عوامل زاینده‌ی انقلاب صنعتی برخوردار بودند؛ اما آمیزه‌ای از این عوامل و بهره‌برداری درست و به‌جا از آن‌ها سبب پیشروی انگلستان در این تحولات دوران‌ساز شد. درباره‌ی علل مادی وقوع انقلاب صنعتی قبل‌تر گفتیم و بازهم آن‌ها را بررسی خواهیم کرد؛ اما قبل از آن کمی توجه به خاستگاه‌های غیرمادی و دقیق‌تر بگوییم، علل اجتماعی و سیاسی انقلاب ضروری ست. اولین عامل مهم اجتماعی، پشتوانه‌ی فکری و فلسفی انقلاب بود. تغییر و بازاندیشی در بسیاری از مبانی کهن فکری و به وجود آمدن مفاهیم جدیدی چون “ایده‌ی پیشرفت” محصول فکری متفکران و اصلاح گران مذهبی‌ای بود که از قرن پانزدهم به بعد بنای تفکرات فلسفی، مذهبی و علمی کهن را تخریب و ساختاری جدید بر پا کردند. از فیلسوفان انگلیسی تأثیرگذار در این بنای فکری جدید، فرانسیس بیکن، توماس هابز و جان لاک بودند. پرداختن به ماحصل فکری و تأثیرات بزرگ هر یک از آن‌ها بر جریان تفکر بشری مجال و جایگاه جداگانه‌ای می‌طلبد.

 

درنتیجه‌ی آرای این فیلسوفان، علم به‌طورکلی از مذهب و جریان مدرسی فلسفه جدا شد و به‌عنوان راهنمای برتر برای شناخت جهان و راهبر شدن بشریت به سمت پیشرفت موردستایش قرار گرفت. همچنین حکومت انگلستان با تأثیر از این مردان به‌مثابه متفکرین و بازیگران دنیای سیاست تا حد امکان کلیسا و عرصه‌ی مذهبی زندگی مردم را از محدوده‌ی عمومی دور کرد. حکومت انگلستان از اواخر قرن هفدهم مشروطه و دارای مجالس قانون‌گذاری شد.

تصویر
فرانسیس بیکن
تصویر
توماس هابز
تصویر
جان لاک

تأثیر مهم این جایگزین شدن تصمیم عمومی به‌جای اراده‌ی پادشاه، بعدها و خصوصاً در هنگام تصویب قوانین پیش برنده و حمایت‌کننده‌ی صنعت خود را آشکار کرد. از آغاز انقلاب صنعتی به بعد، تعداد زیادی قانون موقتی و دائمی برای حمایت و تشویق صنعت گران و مخترعان تصویب شد و بسیاری از قوانین محدودکننده و دست‌وپا گیر ملکی و صنفی در این راستا ملغی شد. تصویب این قوانین یکی از مهم‌ترین عوامل تسهیل‌کننده و پیش برنده‌ی جهش‌های علمی و صنعتی در آن روزگار بود.

اشاره‌ی ما در اینجا فقط به نام چند تن از متفکران انگلیسی بود. باید این را هم افزود که فیلسوفان دیگر کشورهای اروپایی هم تأثیر بسیاری بر این تحولات داشتند. به وجود آمدن و پیشرفت صنعت چاپ در این دوران باعث گسترش سریع ایده‌های جدید و جذاب این متفکران در اقصی نقاط اروپا شد. فکر انسان اروپایی از قرن پانزدهم به بعد تحت تأثیر افرادی چون دکارت، اسپینوزا، مارتین لوتر، ماکیاولی و البته متفکران فرانسوی قرن هجدهم معروف به فیلسوفان عصر روشنگری دگرگون شد. از مهم‌ترین فیلسوفان عصر روشنگری باید به ولتر، روسو، دیدرو و کوندورسه اشاره کرد.

دومین عامل مهم غیرمادی، اصلاحات مذهبی مارتین لوتر و به وجود آمدن نحله‌ی جدیدی در مسیحیت به نام پروتستانیسم بود. در مورد این اصلاحات سخن بسیار است؛ اما آنچه بیشتر به بحث ما مربوط می‌شود، چند نتیجه‌ی مهم از آراء این کشیش پروسی ست.

لوتر انسان را با موجودیت مادی خود، بی‌واسطه به خدای خودش متصل می‌داند. او در وقع سعادت و رستگاری دنیوی و اخروی انسان را فارغ از هر نوع واسطه مانند کشیش، کلیسا و مراسم مذهبی، درگرو برگرفتن و استمداد از انجیل و همچنین اتصال و توسل به تنها فرستاده‌ی خداوند یعنی عیسی مسیح می‌داند. نتایج چنین تفکری برخلاف ظاهر زاهدانه و غیر دنیوی آن بسیار تکان‌دهنده و انقلابی بود. به‌زودی در همه جای اروپا شاخه‌های پروتستانیسم تأسیس شد و گروهی از مسیحیان را به خود جذب کرد؛ اما این انگلستان بود که به‌عنوان اولین کشور پروتستان خود را از قیدوبند پاپ و دستگاه واتیکان آزاد کرد.

تأثیر مهم دیگر تعالیم لوتر، تجلیل از فردیت انسان و برتر دانستن فرد در مقابل امت یا هر مفهوم جمعی گنگ و مبهمی بود که طی قرون متمادی کلیسا سعی کرده بود آن را بر فردیت مرجح بداند. انسان مسیحی که اینک از قیدوبند کلیسا و هرگونه واسطه‌ی اضافی برای ارتباط با ذات لایزال الهی رهاشده بود، خود نهایت و غایت هرگونه هدف والایی چون سعادت و پیشرفت می‌توانست باشد.

لوتر باورهای به‌جامانده از فلسفه‌ی افلاطونی و الهیات مسیحی مبتنی بر خوار و بی‌ارزش دانستن ماده و درنتیجه جسم انسان را واژگون کرد و حقیقت وجود انسان در این جهان را یک حقیقت مادی دانست. به‌این‌ترتیب نیازها و فعالیت‌های مادی انسان نه‌تنها مانند گذشته دیگر خوار و خفیف دانسته نمی‌شد، بلکه تلاش برای برآورده کردن این نیازها به بهترین شکل ممکن تلاشی قابل ارج و در جهت سعادت تلقی می‌شد.

تصویر
تصویر انقلاب صنعتی

لوتر بر وظیفه‌ی انسان مسیحی مبنی بر تلاش و کوشش روزمره برای پیشرفت تأکید کرد و به دست آوردن ثروت یا موفقیت شغلی را برابر با رستگاری دنیوی دانست. این سعادت دنیوی در کنار توکل و ایمان به ذات آمرزنده و قادر خداوند می‌توانست مترادف سعادت اخروی باشد.

این آموزه‌ها، به‌علاوه‌ی تأکید زیاد فیلسوفان بعد از رنسانس بر نقش نجات‌دهنده و پیش برنده‌ی علوم و همچنین ارج نهادن به ایده‌ی پیشرفت که حیات دسته‌جمعی بشر را مسیری خطی در جهت پیشرفت و رفاه بیشتر می‌نگریست، تبدیل به مهم‌ترین پشتوانه‌های معنوی انقلاب صنعتی شدند. به‌طوری‌که بسیاری از مورخان و جامعه شناسان، نطفه‌ی عصر جدید و روح نظام سرمایه‌داری جهانی را که در قرون نوزدهم و بیستم به تکامل رسید، تعلیمات لوتر، خصوصاً تجلیل او از فردیت و تشویق انسان به سخت‌کوشی و ثروتمند شدن در این دنیا می‌دانند.

وجود آزادی‌های نسبی اجتماعی، سیاسی و مذهبی در انگلستان قرن هجدهم و همچنین وجود یک پارلمان پیشرو و قدرتمند که به‌سرعت سنت‌های کهن و دست‌وپا گیر تجاری را دگرگون و انواع لوایح و قوانین را برای حمایت از پیشروان عرصه‌ی صنعت و اختراعات تصویب کرد، همان‌طور که قبلاً گفتیم عامل مهم دیگر برای پیشبرد این اهداف جدید دوران انقلاب صنعتی بود.

اولین علت مادی انقلاب صنعتی، جمعیت رو به افزایش انگلستان و تأثیرات این افزایش بود. انقلاب صنعتی هم به کارگر و هم به مصرف‌کننده احتیاج داشت و جمعیت به‌سرعت در حال افزایش انگلستان هر دو را تأمین می‌کرد.

بدون رشد جمعیت، انقلاب صنعتی به سبب کمبود نیروی کار به تعویق می‌افتاد. بدون افزایش تقاضا برای کالاها، برای تولیدکنندگان بریتانیایی انگیزه‌ی کمتری برای توسعه وجود می‌داشت.

رشد روزافزون جمعیت بازار گسترده‌ای برای همه‌ی انواع کالاها نظیر پارچه، کفش، آجر، چاقو، ظروف آشپزخانه و … فراهم آورد. صنعت انگلستان برای پاسخ‌گویی به این تقاضاها، اولاً راه‌هایی را برای سرعت بخشیدن به تولید کالاهای موردنیاز یافت و ثانیاً برای تولید بیشتر کالا، اقدام به احداث کارخانه‌های بیشتر کرد.

رشد صنعت به معنی نیاز به کارگران بیشتر بود. هسته‌ی اصلی این نیروی کار جدید را کشاورزان جدید تشکیل می‌دادند که با تغییر راه و روش‌های کشاورزی دیگر توان ادامه‌ی آن کار را نداشتند. این افراد به آن بخش‌هایی از اقتصاد که در آن‌ها می‌شد دستمزد منظمی دریافت کرد -یعنی به صنعت- وارد شدند.

معرفی یک ابزار: سنگ فرز

در مقاله‌های قبلی درباره‌ی اره‌های مدور، تاریخچه‌ی ساخت آن‌ها و استفاده‌های مختلفی که از آن‌ها می‌شود توضیح دادیم. یکی از ابزارهایی که از پیشرفت و ارتقاء اره‌های مدور اولیه ساخته شد، سنگ فرز است که امروزه از آن در انواع برش‌های ساختمانی استفاده می‌شود

سنگ جت یا سنگ فرز یکی از ماشین‌های ابزار است که برای برش سنگ و فلز و همچنین برای پرداخت فلزات استفاده می‌شود. این دستگاه شامل یک دسته و یک صفحه‌ی گرد چرخان است که توان گرداننده‌ی اصلی آن می‌تواند توسط یک موتور الکتریکی، موتور بنزینی یا هوای فشرده تأمین شود.

اولین ماشین‌های فرز در اوایل قرن نوزدهم ساخته شدند. البته سازوکار آن‌ها با دستگاه‌های فعلی تفاوت زیادی داشت. به‌مرور ماشین‌هایی در سه محور ساخته شد که می‌توانستند قطعات پیچیده را ماشین کاری و تولید کنند.

معرفی یک محصول پرکاربرد:

مینی فرز ۱۰۰۰ وات رونیکس مدل 3151.

این محصول کارخانه‌ی رونیکس با طراحی ارگونومیک و منحصربه‌فرد خود، کار را برای کاربرانش بسیار راحت کرده است. این دستگاه مجهز به کلید ضد گردوغبار، سیستم قفل کن شفت و دارای دسته‌ی جانبی ضد ارزش باقابلیت نصب در هر دو طرف است. قطر صفحه‌ی آن ۱۱۵ میلی‌متر و مجهز به محافظ جهت جلوگیری از آسیب‌دیدگی است. زغال آن به‌سرعت و آسانی تعویض می‌شود و موقع خرید زغال اضافه و آچار مخصوص آن را دریافت می‌کنید.

مشخصات فنی:

برند: Ronix

نوع فرز: مینی فرز

منبع تغذیه: برق

ولتاژ کاری: ۲۲۰ ولت

توان مصرفی: ۱۰۰۰ وات

وزن: ۲/۵ کیلوگرم

سرعت گردش آزاد: ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه.

مدل دسته/گلو: بلند

گارانتی: یک‌ساله

کیف حمل: ندارد

دیمر کنترل سرعت: ندارد

این مقاله در واحد تولید محتوای پیچار تهیه و تدوین گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 2 =